Medlemsvård

Hur behåller vi våra medlemmar?

Medlemskontakt och medlemsvård är ett viktigt inslag i att behålla medlemmar i organisationen. Alla nya medlemmar får ett utskick ifrån Röda Korsets Ungdomsförbund centralt med medlemskort och kort information från organisationens nationella ordförande. Vi rekommenderar att ni i lokalföreningen följer upp med en egen kontakt exempelvis ett telefonsamtal eller genom att skicka ett välkomstbrev/välkomstkit. Där kan ni ge information om er lokalförening, vem ni är som sitter i styrelsen och era kontaktuppgifter om medlemmarna vill nå er. Ni kan även fråga om medlemmen är intresserad av frivilliguppdrag och eventuellt bjuda in till informationsträff. Den som blir kontaktad och informerad känner sig delaktig. Den som är delaktig vill påverka och för att kunna påverka behöver man vara aktiv. God medlemsvård gör att medlemmarna stannar kvar! De som kommer nya ska känna sig välkomna och efterfrågade, men kom ihåg att det räcker gott att ”bara” vara medlem!

Verktyg för medlemskontakt kan till exempel vara:

  • Utskick – mera information om vad som händer i er lokalförening
  • Inbjudan att delta i er facebookgrupp, grupp på rkuf.se, twitter eller andra sociala medier
  • Inbjudan till informationsträff, utbildningar och nationella events
  • Inbjudan till ert föreningsårsmöte
  • Erbjudande om att bli frivillig