december 28, 2010

Ungdomsförbundet och Telenor lanserar Jourhavande kompis som mobilchatt

Publicerat av: , kommentarer

Nu blir Jourhavande Kompis på nätet ännu bättre. Telekomföretaget Telenor samarbetar med Röda Korsets Ungdomsförbund med att utveckla chattjouren. Det har gjort det möjligt att ta fram fler sätt att komma i kontakt med chatten, till exempel via mobiltelefon. Driftssäkerheten kommer också att öka, något som är extra viktigt för Jourhavande Kompis som ofta får samtal om känsliga ämnen, oavsett om det är på telefon eller via chatt.

-Vi ser mycket positivt på att ett företag som Telenor vill bidra till barn och unga har någon att prata med. Vi är väldigt glada över att kunna göra de här förbättringarna, säger ordförande Martina Anlér. Nu kan vi göra mer för fler unga.

Röda Korsets kommunikationschef Andreas Jansson ser också många fördelar med utvecklingen av chattjouren.

 – I vår strävan av att hela tiden utveckla och förbättra Röda Korsets insatser känns detta som ett helt naturligt steg. Röda Korsets telefonjourer ska bli så användarvänliga och effektiva som det bara är möjligt, säger han. Det viktigaste är ju att kunna erbjuda en medmänsklig kontakt till ännu fler som vänder sig till oss med sina problem. Mobilchatten är ett steg i den riktningen.

En stor fördel med mobilchatten är möjligheten att vara mer diskret. Det är lättare att chatta via mobilen än via dator när man är på en fest eller ute på stan, på väg hem från skolan eller inte vill använda familjens gemensamma dator.

Röda Korsets Ungdomsförbund startade Jourhavande Kompis på nätet 2007. Ett hundratal frivilliga unga över 18 år bemannar jouren som finns tillgänglig för samtal genom telefon, datorchat eller mobilchat. Röda Korsets Ungdomsförbund kan redan idag se att det är fler som väljer att chatta med Jourhavande kompis än som ringer in. Förhoppningen är naturligtvis att ännu fler ska upptäcka och använda tjänsten nu.

– Att surfa i mobilen blir allt vanligare och förändrar sättet vi kommunicerar. Var femte ungdom är uppkopplad via mobilen varje dag, med Jourhavande kompis som mobilchat blir det enklare att använda tjänsten när man verkligen behöver den, säger Georgi Ganev, Affärsområdeschef Konsument Telenor Sverige.