februari 23, 2018

Rollspelet På Flykt skapar både stress och fniss

Publicerat av: , kommentarer

Björn och Frida är workshopledare för rollspelet På Flykt och har just varit på Solskiftesskolan och kört rollspelet med 50 elever i årskurs 9.

En skarp februari-sol skiner in genom fönstret. Det är en vintrig eftermiddag och vi sitter på pendeltåget och pratar om hur det har gått idag. För Björn var det första gången som workshopledare ute på en skola. Hur kändes det?

-Det kändes kul! De var rätt unga, och jag hade ställt in mig på att det skulle vara lite mer stök, men det var det inte. De var jättelugna båda klasserna. Jag tyckte det flöt på bra.

Frida, som ledde spelet tillsammans med Björn, är mer rutinerad. Hon har varit workshopledare i över ett år. Men det var första gången hon körde spelet med så unga elever.

-Man märker att de är lite yngre på vissa reaktioner. Men annars tänker jag att det är samma typ av känslor som väcks. Det kan ju bli lite mer fnissigt med yngre elever, säger hon. Men vi hade också en grupp som satt helt tysta och nästan verkade traumatiserade. Det är inte speciellt svårt att få dem att känna den här stressen.

Förra veckan var Frida på Sahlgrenska universitetssjukhuset och körde rollspelet för läkarstudenter. Alla läkarstudenter på Sahlgrenska har fått spela På flykt senaste åren, som en del av sin utbildning.

-Där var det också vissa som tog det väldigt seriöst och blev ställda vid minsta motgång, medan andra blev lite fnissiga och inte tog det så seriöst, säger Frida. Olika personer hanterar den här stressen på olika sätt.

Berätta varför du ville bli workshopledare Frida?

Det var ett tag sen. Jag har alltid tyckt det var jobbigt att prata framför grupp, alltid varit väldigt blyg. Det var problem när jag gick i skolan, från mellanstadiet till gymnasiet när jag måste prata mer, hålla mer presentationer och våga räcka upp handen och så. Det är ett sätt att utmana mig själv och nu tycker jag att det är SÅ roligt!

Björn blev tipsad av en vän att bli workshopledare.

-Hon sa till mig att det här måste du bara göra Björn, du kommer vara perfekt. Så jag hade liksom ingen aning om att det här fanns och fick en länk skickad till mig. Jag har hållit på med liknande interaktiva övningar inom försvaret och på MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap).

Hur tror du att På Flykt-upplevelsen påverkar eleverna?

Jag tror att vissa når man verkligen fram till, det tyckte jag man ser i utvärderingarna. Men en del kommer man inte nå fram till, särskilt i den här åldern. Men når man fram till hälften eller 70 procent, det är skitbra, jag tror det gör jättestor nytta!

Frida håller med. Rollspelet På Flykt går ut på att eleverna tilldelas en roll i en familj som tvingas fly, och ställs inför många av de svåra situationen som människor i verklighetens flykt ställs inför. Efter spelet pratar vi tillsammans om rätten att söka asyl och vi tittar på statistik över hur många som är på flykt i världen, varifrån de flytt och var de befinner sig nu.

-Jag tror att det är en upplevelse som verkligen känns såhär i maggropen, särskilt när vi går igenom statistiken efteråt, och man får den här upplevelsen uppmålad i statistik och i ord. Jag tror att det går in mycket lättare, säger Frida.

På frågan om vem eller vilka i hela världen de skulle välja för att spela På Flykt väljer de Trump och Putin.

-Världen är uppdelad i en del som köper att det här är något viktigt, mänskliga rättigheter och rätten att söka asyl, och en del som inte ens har en sådan verklighetsuppfattning. Det speglas i vårt samhälle också. Jag skulle gärna ha Putin som deltagare i På flykt, det vore häftigt.

Vill du bli workshopledare för På Flykt? Läs mer om uppdraget här.